Living Desert tour en 4x4 adventure - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van henkenellen - WaarBenJij.nu Living Desert tour en 4x4 adventure - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van henkenellen - WaarBenJij.nu

Living Desert tour en 4x4 adventure

Door: Ellen

18 April 2012 | Namibië, Swakopmund

Wat een fantastische dag!! Onze gastheer had voor ons de Living Desert Tour geboekt en om 8 uur vanmorgen werden wij,na een heerlijk ontbjt opgehaald voor de tour. Ook drie canadees/amerikaanse gasten die als missionaris in Zimbabwe werken gingen mee. Johannes, JJ, de uit duitsland afkomstige gids, reed ons rond in de 4x4. Allereerst kregen we van Tommy, de baas, uitleg over het leven in de woestijn. Wonderbaarlijk hoe zoveel planten en dieren overleven in de woestijn waar per jaar niet meer dan 150 mm regen valt. Omdat het tweederde van de tijd mistig is aan zee hebben meer dieren een bestaan.
Sporen van auto's in de woestijn richten zoveel schade aan de woestijn dat deze schade pas na 40 of 50 jaar hersteld is.
Onder ieder struikje dat in de woestijn kan leven zitten en Tommy gaat ons laten zien hoe wij meer kunnen ontdekken in de woestijn. Van een grote afstand zag hij een kameleon die wij na 10 keer kijken pas konden ontdekken. Toen we dichterbij de kameleon kwamen en deze zich van de struik naar het zand begaf zagen we de kleur veranderen. Tommy pakte de kameleon op en wij mochten hem ook vasthouden. Leuk!
Daarna liethij de Fitzsimon's burrowing skink zien, een hazelworm met een blauw staartje. Het was geweldig om te zien hoe tommy soms de auto stopte, ergens naar toe rende en op zijn knien begon te graven in het zand. Altijd weer spannend waar hij mee terug kwam. Als we weer verder gingen zei hij steeds:" Let's go and see if we find something more interesting". JJ zei dat zelfs wanneer Tommy een olifant tegen zou komen in de woestijn hij met deze woorden zijn weg zou vervolgen.

Op een gegeven moment rende Tommy weer uit de auto en begon een eind verderop te graven. Even later kwam hij terug met een enorme grijns op zijn gezicht." He found something, his face is showing that" zei JJ. We moesten allemaal om hem heen komen staan en toen deed hij zijn hand open en liet ons een Palmato Gecko, een woestijn gekko, zien. die moet in de schaduw blijven, 20 seconden in de zon en hij is dood. Deze gekko is bijna transparant en we mochten hem ook niet aanraken omdat zijn huid zo kwetsbaar is.
Ook de sanddiving lizzard hebben we gezien, deze werd bij verschillende mensen als oorbel aan het oor gehangen. Ook bij mij. Een raar gevoel als zo'n diertje zich in je oor vastbijt.

Daarna werden we meegenomen om de zandslang te bekijken.

Als afsluiting van dezetour nog een 4x4 adventure. Helemaal leuk, even oefenen voor wat nog gaat komen? We zullen het zien, maar deze toer was geweldig.

En toen we thuis kwamen waren de banden van de auto vernieuwd en de was lag schoon en opgevouwen klaar....hoezo verwend.

• 18 April 2012 - 20:22

Joanne:

WAUW WAUW WAUW! Wat klinkt dat allemaal gaaf zeg!
    En mam je schrijft mooi, alsof we zelf in de woestijn zijn!
    Ben zoooo ontzettend benieuwd naar de foto's ( hint hint ;)

En wat een verwennerij, gaaf hoor! Geniet van alles daar!

Liefss
    Jo

Ps. gaaf tent(je)...relaxed wakker worden met een opkomend zonnetje :D:D
    HAVE FUN

• 19 April 2012 - 15:34

Oma:

Hallo HenkenEllen waar benjenu.
    Ben ik nou zo lang bezig geweest om (zelfs met staartdelingen ) uit te rekenen hoeveel kopjes koffie jullie kunnen drinken van de meegekregen dollars en ik lees alleen maar in je geweldige verslagen over de overheerlijke ROOIBOSTHEE.
    nou ja!!! In ieder geval geniet van de schitterende reis, maar TEXAS is ook demoeite waard.
    Ik volg jullie op de kaart van ZUID AFRIKA met de verslagen. Groeten van Bennie. Veel plezier en een hug. Mama.

• 23 April 2012 - 20:07

Harriët:

Mooie verhalen weer Ellen. Baie Leuk om te lezen!