Van Zweden via de kerstman naar de Noordkaap - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van henkenellen - WaarBenJij.nu Van Zweden via de kerstman naar de Noordkaap - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van henkenellen - WaarBenJij.nu

Van Zweden via de kerstman naar de Noordkaap

Door: Ellen

11 Juni 2017 | Noorwegen, Honningsvåg

4 juni
Vandaag veel gereden. Geluncht bij Hoga Kusten, bij een enorme brug. Daarna doorgereden naar een camping in Skelleftea omdat we de camperplaatsen of niet konden vinden of niet leuk vonden.

5 juni
In Gammelstad hebben we een poosje rondgelopen. Het is een plaats die is ontstaan om een kerk heen. Om indruk te maken op de russen en te laten zien dat de grond bij Zweden hoorde is er een enorme kerk gebouwd. Die kon betaald worden omdat er veel geld was verdiend met zalm en huiden. Om de kerk heen werden kleine huisjes gebouwd waar kerkgangers die van ver moesten komen konden overnachten om toch op tijd in de kerk te zijn. Zo staan er 400 klein rode huisjes om de kerk heen. Tegenwoordig worden er nog maar enkele bewoond. Het is een museum geworden.

In de kerk raakten we aan de praat met twee zweedse dames. Op mijn vraag of het in de winter niet deprimerend is om daar te wonen zeiden ze dat dat in het najaar wel zo was omdat er dan nog geen sneeuw lag. In de winter geeft de maan zoveel licht op de sneeuw dat het niet zo donker is en je mensen ziet lopen op straat. Volgens de dames is het in midden Zweden deprimerender omdat daar minder sneeuw valt.

Na dit bezoek vervolgden wij onze weg naar Finland. Daar hebben we in Kemi even gekeken bij de ijsbreker Sampo. Snel door naar de kerstman. In Santa Claus Village staan we komende nacht op de parkeerplaats. Super commercieel maar wel grappig. Er zijn in 2016 500.000 brieven naar Santa gestuurd.

6 juni
Vandaag lang geslapen (het regende) en naar het kerstdorp gegaan. Even op de foto met de kerstman hahaha..... Hij vertelde ons dsat het vanaf vandaag boven de poolcirkel, waar Santa Claus Village ligt, niet meer donker wordt tot 7 juli. Nog een paar kaarten verstuurd en weer verder.

Hoe noorderlijker we reden hoe meer sneeuw wezagen . Tuinen zijn hier makkelijk te onderhouden, bloementuinen zijn er bijna niet en het beetje groene gras dat tussen het groen-gele_rode mos naar boven komt vergt weinig onderhoud. Zeker als de grazende rendieren het komen opeten. Samen met de halfbevroren rivieren en meren een prachtig landschap.
Na een steakburger en een zalmsoep in een wegrrestaurant in Kaamanen, waar de rendieren langs het raam liepen, zijn we de E971 opgereden. Een prachtige route waar we op een picknickplaats hebben overnacht.

7 juni
De zon scheen toen wij verder reden richting de Noorse grens. Vanaf Kirkenes moesten we nog 60 km. waarvan de laatste 10 over gravel. Maar wat een mooie plek zo aan de Barentszee en dan ook nog met mooi weer!

We hebben gewandeld en veel op onze stoeltjes naar de zee gekeken. Robben, bruinvissen en, jawel, een walvis.
Rond middernacht bij een glaasje wijn zagen we met onze zonnebril op dat de zon tot vlak boven de zee zakte en weer op kwam. Heel bijzonder. Om een beetje gevoel van nacht te krijgen moeten we toch echt de verduisteringsgordijnen dichtdoen.

8 juni
Het was kortebroeken weer toen wij vertrokken. Het doel van vandaag is de Slettnes vuurtoren bij Gamvik. Dit zou het noordelijkste punt van Europa zijn op het vaste land (de Noordkaap is een eiland).
De weg er naar toe was prachtig. Het veranderde voorbij Ifjord in een sneeuwlandschap. Zo mooi.
Vanavond staan we midden in een natuurgebied en weer aan de Barentszee. Naast het zelfde duitse stel als gisteravond in Grens Jakobselv. Grappig. En weer zagen we de zon die niet onderging.

9 juni
Het is koud!
We gaan vandaag wandelen met een winterjas aan. Als we handschoenen bij ons hadden gehad hadden we deze aangetrokken. Een leuke mooie wandeling langs de geschiedenis van het gebied. Even een dag niet rijden. Ook wel lekker.

10 juni
Na het ontbijt zijn we het natuurpad gaan lopen en hebben we bij het cafe dat vandaag voor het eerst open is dit seizoen, koffie en een wafel gehad. Het was nog wat kouder dan gisteren en het begon ook nog wat te regenen. Tijd om te vertrekken.

Verder richting de Noordkaap. Bij Trollholmsund vonden we een leuk plekje om te overnachten. Nog even naar de versteende trollen waar het plaatsje zijn naam aan te danken. Trollen die hier met hun goud en zilver kwamen zochten een grot en zochten te lang door waardoor een zonnestraal de trollen raakte en zij versteenden. We zijn in Noorwegen!
Toen we om 23. 00 uur terug kwamen van de wandeling hadden we nog niet de indruk dat het zo laat was. Dat blijft verwarrend.

11 juni
Vandaag zijn we dan bij de Noordkaap aangekomen. Het is mooi weer en erg druk. Maar als je ziet wat er allemaal gedaan is en wordt om het ondanks kou of bewolking valt de 60 euro die we betaald hebben best mee. Daar mogen we ook een nacht voor blijven staan.

''s Avonds leek het bewolkt te blijven maar tegen half twaalf kwam de zo'n toch tevoorschijn en zijn we naar buiten gegaan. Er waaide een koude wind. Het was een drukke boel bij het bezoekerscentrum, alleen dat Is al het bekijken waard☺. De wolken kregen alle kleuren van de regenboog, heel bijzonder om te zien. Hebben we toch de middernachtzon gezien. Leuk!